Til høsten blir det to
hele måneder i Kruger National Park - på kartet nederst på siden, finner du Sør-Afrikas største nasjonalpark helt øverst til høyre, eller nordøst om du vil.
Vi skal stå opp mens det enda er
mørkt, en liten tur på badet og så pakke fotoutstyr, mat og drikke
ut i bilen. Når alt er pakket og klart kjører vi gjennom leiren til
porten som åpnes ut mot verden utenfor. Klokken er 8 minutter på 6
når vi når porten. Den er fortsatt stengt, fire biler står foran
oss i køen, motorene er avskrudd, noen tusler hvileløst utenfor
bilene sine, dempede stemmer, flere biler stiller seg i køen,
klokken er 4 minutter på 6 – kan ikke bare portvakten komme ut av
skuret sitt og åpne opp nå? Noen ganger åpner vakten porten et par
minutter før tiden, viktig å ikke miste et eneste sekund.
I forbindelse med den
forestående turen til Afrika får jeg en del spørsmål omkring
fotoutstyret jeg bruker. Mine tanker på dette området må forstås
ut fra det at jeg dette året kommer til å tilbringe flere måneder
med foto fra morgen til kveld.
Jeg har til enhver tid
fire kamerahus med ulike objektiver tilgjengelige. De viktigste
grunnene til at jeg har med fire kamerahus er som følgende:
- Det er mye støv og skitt når en er på safari, og bildebrikken er spesielt utsatt for tilsmussing når en skifter objektiver. Med fire hus, både FX og DX format, kan jeg redusere skifte av objektiver til et minimum.
- Det skjer alltid noe spennende rundt neste sving og de fleste brennvidder dekket fra 18 – 500 mm, er jeg klar til å reagere raskt dersom situasjonen tilsier det.
- Ingeborg er sjåfør på en del av turene, og da har hun og et kamera eller to til rådighet.
- I verste fall kan et kamera streike og det er skikkelig ugreit dersom det skjer mens en er på safari og motivene formelig står i kø.
De fire objektivene som i
utgangspunktet er påmontert kameraene er som følgende
- Nikon 500 mm f4 VR 25%
- Sigma 120 – 300 mm f 2,8 OS 40%
- Sigma 70 - 200 mm f 2,8 OS 25%
- Sigma 18 – 50 mm 2,8 OS 10%
Prosenttallene sier noe om
hvor stor del av bildene som er tatt med de ulike objektivene.
Som støtte når jeg
fotograferer fra bil bruker jeg beanbags med påmonterte
gimballheads. Gimballhodene brukes og når jeg fotograferer med
vanlig stativ. Kombinasjonen av beanbags og gimballhodene gir en
solid og fleksibel støtte for kameraene. Eneste ulempen er det at
jeg alltid tar dem bort fra vinduet når vi kjører, dette for at
vinduene raskt skal kunne lukkes dersom en møtende bil virvler opp
støv. Men det betyr samtidig at jeg bruker noen få sekunder på å
plassere dem på vinduskarmen når jeg skal fotografere.
Alle kameraene har doble
spor for minnekort. På det ene minnekortet lagrer jeg bildene i RAW
format og på det andre JPEG. Hver kveld blir bildene lastet over på
et par eksterne harddisker som oppbevares i støt og støv ”sikre”
bokser. Den ene harddisken bærer jeg alltid med meg, mens den andre
lagres på et sikkert sted underveis.
Videre bringer jeg med meg
et lite hav av større og mindre duppedingser som har blitt en
nødvendighet etter hvert. Det var da ikke sånn da jeg fortsatt
fotograferte med vanlig film? Da jeg var 14 dager i Alaska i 1992 tok
jeg totalt 1700 bilder i løpet av hele turen. 20 år senere og noen
kilo ekstra med duppedingser i fotobagen tok jeg 2200 bilder i løpet
av to dager i Kruger National Park. Mens en fotograferer oppleves det
som et gode å ta bilde på bilde uten å måtte tenke på
filmkostnader, men når en i ettertid skal gå gjennom bildene og
velge ut de beste av de beste ser en medaljens bakside med alle
minnekortene som er fylt opp.
For meg er dette et
sabbatsår fra vanlig jobb der jeg kan få drive på med foto på
fulltid og vel så det et helt år. Sånn sett er ikke det jeg har
skrevet her en rettesnor for deg som skal noen dager på safari og
bare vil ha med noen minner derifra som du kan dele med venner og
kjente. De fleste kompakt- og speilreflekskamera produserer mer enn
nok gode bilder til å forevige minner fra turen. Et kompaktkamera
har sine begrensinger når det gjelder zoom, så jeg vil nok anbefale
speilrefleks framfor kompakt og da gjerne med en zoom som går opp
til 300mm. Optisk bildestabilisator som er med på å hindre uskarpe
bilder er og en fantastisk fin finesse som det er lurt å ha
innebygget i objektivet eller kameraet. Det finnes flere greie
amatørobjektiver med brennvidde 70 – 300mm og bildestabilisator.
Omtrent 65% av alle safaribildene mine er tatt med to objektiver som
sammen dekker denne brennvidden.
Hvis du har sett en løve
i øynene så har du tapt din sjel til Afrika
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar