Translate

søndag 16. februar 2014

Fantastiske Kenya 2014

Kjenner du følelsen av å sitte på flyet med verdens mest "harry" typer på raden bak? De drikker medbrakt (brennevin selvfølgelig), de snakker høyt (heldigvis er de glade) og de har definitivt ikke tenkt å sove i løpet av de nattetimene denne flyturen tar. Vel - dette var starten på våre 9 dager i Kenya på tur med dyktige Gerry van der Walt og Penny Robartes fra Wild-Eye Photography og 6 andre fotoflinke og fotoglade mennesker. Det skulle bli en helt annen stemning i fortsettelsen:)

Vi landet i Nairobi rundt halv seks om morgenen og ble møtt av to trivelige sjåfører som skulle følge oss på hele turen og en fra Wild-Eye sitt kontor i Kenya som sørget for at starten på turen ble strålende god. Vi satte oss glade, forventningsfulle og litt slitne i bilen og var klar for en 8 timers biltur gjennom den vakre Rift dalen og hele veien sørover til nasjonalreservatet Masai Mara - vi skulle til det som heter Mara Triangelet som ligger sørvest i Masai Mara. Det var fantastisk å kjøre gjennom morgentrøtte deler av Nairobi og se folk gå og sykle på vei til jobb, noen setter opp dagens salgsbod hvor de skal selge frukt og grønnsaker, noen gjør klar små "restauranter" på gatehjørnene hvor de serverer frokost rett fra bålet og atter andre som sitter på disse små restaurantene og venter på å bli servert. Alt dette mens den store, røde afrikanske solen er på vei opp over horisonten. Det var en mektig start på en flott tur!

Sesongens frukt og grønnsaker selges i hundrevis av boder langs veien
Mange i Kenya bor i hus som vi vil beskrive som veldig basic - det kan være et skur av bølgeblikk eller små hus av trestruktur som er dekket av kumøkk, gjerne med en liten hageflekk utenfor hvor de dyrker mais og andre grønnsaker - i byene bor mange folk i blokk, og vi har også kjørt gjennom områder hvor husene er gigantiske og det er tydelig at de som bor der har masse penger. Altså, som ellers i Afrika; store forskjeller.

Velkommen til annerledeshotellene
Bilvask med høytrykksspyler finnes over alt
Et lite handlesenter med egen fotballpub
Etter en litt lengre kjøretur enn antatt ankom vi campen vår i Mara - og da ble vi møtt av masaier kledd i tradisjonelle masaikleder som ga oss kalde vaskekluter til å pusse av oss reisestøvet med og en deilig fruktjuice som velkomst. Og bedre skulle det bli... De hadde allerede vært der i flere dager for å sette opp alle teltene - det var telt til å sove i, ett til å dusje i, det var også satt opp små telt med puttipotte eller hva det nå heter, disse små doene som er nesten som vannklosett. Det var et eget telt med langbord og stoler, i et annet telt sto Francis som var "bartender", og tror du jammen ikke det var et eget mediatelt hvor man kunne lade batterier og laste bildene over på datamaskinene - og ikke nok med det - det var også satt opp et eget kjøkkentelt som de 2 kokkene tryllet fram de mest fantastiske retter fra. Ikke spør meg hvordan de fikk det til, men det ble servert ferskt brød, samosa, fisk, indrefilet, salater, gryteretter og annen deilig mat.

Teltet vårt inni skogen
To dusjer til høyre og puttipotte til venstre
Naboene våre
Spisebordsteltet
Dyp konsentrasjon over felles interesser i mediateltet
Leirbålet ble tent hver kveld etter solnedgang
Etter ankomst den første dagen dro vi direkte ut på vår første game drive som det heter når man kjører rundt for å lete etter dyrene, og det tok ikke lange tiden før vi møtte 7 løver, både store og små. Og gjett om det klikket i kameraer i de tre bilene som kjørte oss. Ja, for det var biler som var spesiallaget (eller rettere sagt, modifisert) for foto. De var kun 4 seter bak i bilen, og taket kunne løftes slik at man sto i bilen og tok bilder ut derfra. I tillegg kunne store vinduer på sidene også åpnes slik at man kunne sitte i setet og ta bilder. Stilig!

Lavtflygende luftballong i Mara rett ved bilene våre
En av dagene skulle vi spise frokost i det fri - og ja, vi tenkte vel at det ble en slags matpakkefrokost. Men den gang ei! Vi ble kjørt opp til en høyde i Mara (for dere som er filmentusiaster, husker dere kanskje dette stedet fra filmen "Mitt Afrika") hvor kokkene og masaiene hadde laget klart et fantastisk frokostbord til oss. Toppen var da dette spørsmålet kom: Hvordan vil du ha eggene dine? De hadde jammen tatt med kjøkkenutstyr nok til å lage hvilke som helst egg til oss! Frisk frukt, bacon og bønner i tomatsaus var det jammen også. Det var en utrolig opplevelse.

Frokostbordet er dekket
Utsikten fra frokostbordet
Francis, Dixon, James og Ingeborg (for anledningen med ull under, skjerf og ytterjakke)
Du kan nesten ikke tro det er sant - Mitt Afrika!
Etter tre dager i fantastiske Mara, satte vi kursen nordover til Lake Nakuru. Her skulle vi bo på lodge og det var riktig så flotte rom vi fikk, både ved Lake Nakuru og Lake Naivasha

Trafikken i Kenya er det noe eget ved - litt uberegnelig på alle vis, så alle biletappene våre tok nok litt lengre tid enn planlagt. Men vi fikk i alle fall sett mye av landet.

Lake Nakuru er kjent for sine mange flamingoer og pelikaner, og de aller fleste av deltakerene på turen nøt alle fuglene og fråtset med store og små kameralinser. Ingeborg syntes disse fuglene sto litt rotete, så hun tok bilder av menneskene i stedet.

Alle finner sin plass og skyter i vei
Og noen ganger må man finne litt annerledes stillinger for å få de bildene man vil ha:)
Mark, sebraen og bøflene
Etter en dag ved Lake Nakuru kjørte vi en times tid sørover igjen til Lake Naivasha - og her var vi på båttur på innsjøen for å ta bilder av masse forskjellige fugler.

Ut på tur - og ja selvfølgelig har vi redningsvest på
Mens vi hadde tilbrakt to dager på lodge, hadde masaiene pakket ned hele teltcampen og flyttet den til Amboseli National Park, der de hadde satt den opp igjen. Og når vi kom fram etter en lang kjøretur, så ønsket de oss "velkommen hjem" med kalde kluter og fersk fruktjuice:)

De neste dagene gikk med til å ta bilder av atskillige mengder store og mindre elefanter - her representert ved tre av dem:

Den "lille" familien elefant er på tur
Den siste kvelden fikk vi besøk av nesten hele masailandsbyen som hadde leid ut området som teltcampen vår sto på. De danset og sang tradisjonelle sanger i sine typiske masaikleder, og damene hadde alle smykkene på, og de ble også brukt som perkusjon ved at de vippet litt med skuldrene slik at smykkene klirret. I tillegg grillet de en geit som vi delte alle sammen som tegn på vennskap og fred.

Geiten gjøres klar for grilling på leirbålet
Vi ønsker dere alle en riktig fin uke. og ser fram til at Jeanette, Jens, Agnes og Skage kommer til oss på fredag:) Hakuna Matata!