Translate

søndag 29. september 2013

M - for McDonalds – Fast food – Take away

Impalaene er noen staselige antiloper som veier rundt 40 kilo. De er på størrelse med rådyrene vi har i Norge, og som for våre rådyr er det bare hannene som har gevir. I Kruger finnes det rundt 150.000 impala og dermed er dette det dyret som dominerer nasjonalparken. Til sammenligning er det rundt 14.000 elefanter og 2.000 løver.

Så hvorfor denne overskriften? Har du sett en impala bakfra? For et spørsmål, den er utrolig flott å se på forfra med flotte tegninger i ansiktet, store fredfulle øyne og staselige horn på hodet til hannene. Hvorfor da se på dyret bakfra? Ops vi må visst vente litt med det svaret for nå ble jeg litt forstyrret her med noen flodhester som grynter i elva 50 meter nedenfor der jeg oppholder meg, og noen hyener som lager sine hyenelyder rett utenfor gjerdet. I går kveld hadde vi forresten en utrolig opplevelse i disse fullmånetider. Vi spiste utenfor hytta og det var ganske mørkt inntil månen tittet fram. Da så vi en elefant som gikk og spiste rett utenfor netting gjerdet. Jeg kunne ikke dy meg, måtte bare komme nærmere dyret og gikk ned mot gjerdet. Ingeborg kom også etter. Det var en fantastisk opplevelse å stå 7 meter fra det store dyret (ja jeg har kontrollmålt), høre lydene når det spiste, se hvordan det søkte med snabelen etter maten, se og høre greinene som ble brukket ned og ikke minst kjenne lukten av dyret. 
Det å vite at dersom det hadde valgt å valse ned gjerdet og sett fart rett mot oss, ja da hadde det vært game over – og dere kunne lest om det hele i VG og Dagbladet, ja sluttresultatet da, men ikke hvor intenst praktfull opplevelse vi hadde der vi stod og betraktet dyret i flere minutter.

Nå roter jeg meg helt vekk fra temaet. Se på det første bildet under her og se på de svarte tegningene, hva ser du da? Jo ganske riktig en sort M. I og med at impalaene er skikkelig raske på foten, så er det skikkelig fast food for den som måtte klare å fange en. Leoparden vil for øvrig ta den med og frakte den opp i et tre og spise den der – take away – tog du an?

Men bortsett fra det at impalaene metter mange munner så synes jeg først og fremst at dyret er nydelig å se til. De er så vanlige at det nesten er en fare for at en glemmer å fotografere dem.

Her kommer en liten hyllest til impalaene:













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar